【Black SpiderMan】乾脆組個彩虹蜘蛛人聯盟好了


今年的VMA(MTV大獎)增設了Best Fight Against the System的獎項
鼓勵音樂界內對抗僵化體制的美麗歌聲
當初在聽入圍歌單的時候
其實每一首都蠻順耳的
但我對Alessia一向沒有特別感覺
Big Sean的〈Light〉不錯(超愛smooth的前奏
但後來爆出抄襲有點影響觀感
最後就由今天要翻譯的Logic〈Black Spiderman〉拿下啦!
不多說,來聽歌

(但真要說,議題本身沒有重要性的高低之分,這次頒獎也是獎勵性質較重,入圍者也都獲得更高關注!而且每一首都頗好聽欸,害我當初有把入圍名單翻完的衝動(玩笑話
(老天鵝,太久沒寫網誌,官腔都出現了


歌詞出處:Genius

[Intro]
Jesus, Black Jesus
耶穌,黑人基督
Jesus, Black Jesus
誰說耶穌不能是黑人

[Chorus]
I been feeling so down
我曾深陷低谷
I think they should know now
我想他們知道
I think they should know what's up
我想他們應該知道
That's that road I been down
走過的路都是成長
I know how it go down
墮落的痕跡我最明白
I know how it go now, what's up
現在我已明瞭該走向何方

I feel like I don’t belong
有時我覺得自己格格不入
I feel like my life is wrong
好像自己不該存在
I feel like I don’t know what's up
不知該如何是好
What's up, what's up
但那又怎樣
Yeah, yeah
舉起你的手唱聲Yeah Yeah
Ayy

[Verse]
I ain’t here to pick and choose
我不是來這挑三揀四
I ain't here to sing the blues
或唱哭調仔的
I’m just here to spread the clues
我是為散播訊息而來
I’m just here to spread the news
沒錯,散播該被傳唱的訊息
Everybody know I do
大家都將知道我為何而來
Listen
好好聽著
I ain’t ashamed to be white
我不恥於是個白人(1)
I ain’t ashamed to be Black
也不恥於是個黑人
I ain’t ashamed of my beautiful Mexican wife as a matter of fact
我可以驕傲地告訴你我有個美麗的墨西哥妻子(2)
I know you fucking with that
其實我知道你根本看我眼紅
And I’m not scared of the people who tell me I should be
但我一點也不畏懼別人的閒言閒語
Do what you love and don’t ever wonder what it could be
做你自己 別在乎事情會變得怎樣

(1):Logic的爸爸是黑人,媽媽是白人
(2):MV裡Logic所親吻的人就是他現實中的美女老婆Jessica Andrea

Everybody from my hood, everybody know I’m good
我的街坊鄰居都知道我是個好人
Sometimes I’m misunderstood
儘管有時我會被誤解
But that's just the uneducated that never related and feel like I'm fading off
但只是無知人們不了解我的處境
They feel like I'm fading
他們覺得我快要迷失
I'm right out my mind
我正漸漸失去控制
Tell 'em!
告訴他們!

Momma don't love me
就算媽媽不愛我
Daddy don't love me
我爹也不愛我
Wonder why I drown in the bubbly
又一次醉倒在香檳裡
You could be anything you wanna be
你還是能成為任何想成為的人
'Cept the person you don’t wanna be
並試著接納自己厭惡的人
Let him hate let em love
讓他們愛讓他們恨
Wondering if everybody still like this up above
人們到了天堂是否還會互相仇恨

When that push come to shove
每當危急關頭
Make me wanna pull up with the, with the gat in the glove like
我都想拔出皮套裡的槍(?這裡不太理解)
I just wanna be free
嘗嘗自由的滋味
Not a slave to the stereotype
別當刻板印象的奴隸

All alone in my room in the middle of the night
深夜坐在房間裡
I don’t have the words but my stereo might
我寂寂無聲 但麥克風蠢蠢欲動(stereo原意為立體聲音響)
I don't wanna be black, I don’t wanna be white, I just wanna be a man today
今天我不想再分黑白 只想簡單做個人
I don't wanna be a Christian, Muslim, gay, straight, or bi, see you later, bye
別試著貼上基督徒、穆斯林、同性戀、蕾絲邊或任何標籤
Not perceived by the things I believe or the color of my skin
別以我的信仰或膚色評斷我
Or the fact I’m attracted to her, maybe him
也不必以性向劃分

Or the fact I’m a single mother living all alone
過去我是個獨居的單親媽媽
Looking for a man and a home to call my own
曾夢想有個男人和可以倚靠的家
But I already have one
但現在的我已經滿足
The only man I’ma ever need is my son, my son, my son, my son
唯一渴求的生命就是懷中的兒子
Son, say:
我會對他說
Black is beautiful
黑是種美麗的顏色
Be black and proud
做個驕傲的黑人
Fuck everybody hatin' on me right now, I’m black and proud
才不管別人他媽的怎麼說 我以黑人為傲

I’m just as white as that Mona Lisa
我就像蒙娜麗莎這麼白
I’m just as black as my cousin Keisha
像堂姊凱莎這麼黑
I’m biracial so bye Felicia
我是個黑白混血又怎樣 酸民滾吧(3)
Praise Black Jesus now call the preacher
快叫牧師來歌頌黑人耶穌
Maybe Jesus was black
也許耶穌是黑人
Maybe Jesus had dreads
說不定祂留著雷鬼頭
Spiderman should be black
蜘蛛人應該是個黑人
I vote for Glover instead
我投給Glover一票(4)
Glover instead
他才是蜘蛛人的最佳人選
Like what's up
沒錯 你也該想想
I vote for more and more and more and more and more and more and more and more and more
我要黑色黃色紅色白色綠色蜘蛛人
I vote for so much more
我要更多更多的選擇

(3):"bye Felicia"是美劇中的一個梗,故意叫錯對方姓名,意思為叫討厭的人滾開
(4):Donald Glover,美國一喜劇演員、歌手、製作人。2012年曾傳出這位才子可能演出蜘蛛人的消息,但後來……大家都知道了。事實上,Glover曾以配音的方式在動畫《Ultimate Fallout中飾演蜘蛛人,也有在《蜘蛛人:返校日》中客串一名罪犯。
(題外話,Glover在歌唱界打滾的藝名叫Childish Gambino,〈Sober〉超好聽)

[Chorus]
I been feeling so down
我曾深陷低谷
I think they should know now
我想他們知道
I think they should know what's up
我想他們應該知道
That's that road I been down
走過的路一直都在
I know how it go down
墮落的痕跡我最明白
I know how it go now, what's up
但我已明瞭該走向何方
I feel like I don’t belong
有時候覺得自己身無所依
I feel like my life is wrong
覺得自己不該存在
I feel like I don’t know what's up
不知該如何是好
What's up, what's up
但那有怎樣
Yeah, yeah
舉起你的手唱聲Yeah Yeah
Ayy

[Bridge: Logic & Damian]
Go on and let your soul glow
繼續前進讓靈魂閃閃發光
Let your soul glow
讓你的靈魂耀眼奪目吧
Glow
色彩紛呈
Shine and glow
發熱發光
Let it glow
讓靈魂燃燒
Glow
艷麗煥發
Let, let it
直到讓
Black Spiderman can he save a brother now
黑色蜘蛛人也能拯救她的兄弟
Black Spiderman can he save a brother now
黑色蜘蛛人也能拯救她的同胞
Yeah
Let your soul glow
讓你的靈魂閃閃發亮
Let your soul glow
照耀世界吧
Glow
Yeah 

[Skit: Logic & Sir Dylan]
Ayy man
What's up, bro?
幹嘛兄弟?
Spiderman should be Black
蜘蛛人應該是個黑人
Yeah, I mean Spiderman should be Black
是啊 他該是黑蜘蛛人才對
Fuck yeah
靠 你說的對
Yeah man
是啊……
Black Spiderman
黑蜘蛛人
Black Superman
黑超人
Black Santa Claus
黑聖誕老爺爺
Shit, Black Seinfeld
靠 黑色宋飛(5)
Black Seinfeld?
黑宋飛?
Nigga, that's Martin!
老弟 那就叫馬丁了
Damn, you're right...
該死 你說的對
Shit, I'm fuckin' high
雪特 我好興奮啊

(5):Seinfeld是一齣美劇(譯做《歡樂單身派對》或《宋飛正傳》),也是一個喜劇演員的名字,美國似乎有一個「黑人Jerry Seinfeld=Martin Lawrance」的梗) 

///

題外話,漫威宇宙中真的存在非裔蜘蛛人
一位叫做Miles Morales的男孩意外成為第二代蜘蛛人
也就是2018動畫電影蜘蛛人:新宇宙 Spider-Man: Into the Spider-Verse》的主角
(這部美漫風格超好看



題外話2,在MV 3:30的地方有出現Juicy J和Khalid
(沒錯,就是跟Logic尷尬擊掌,鏡頭又停留太久的那兩位
兩人都有參與他新專輯《Everybody》的製作


題外話3,最後唱Black SpiderMan的男聲
Damian Lemar Hudson(聲音超讚!
已在音樂界從業十來年,過去多在幕後

///

又是一首翻很久的歌
因為裏頭有很多我不知道的美國文化
所以不是很能表達出完整意涵
中間一度想放棄但腦海卻被旋律糾纏
就請大家隨意看看@@

喜歡這首歌的曲風
喜歡歌詞裡的態度
喜歡Logic的正向和咬字
優秀的Rapper能成為社會最好的傳聲筒
這點我堅信不移

近年白人嘻哈歌手不在少數
我很喜歡的Macklemore就是其一
也許有些人會質疑「外人竊取我們的文化在那裏囂張」
或白人小子最好懂嘻哈
(最近書豪的髮型事件也有異曲同工之妙)
但我覺得只要認同那種價值觀
並身體力行
就像Logic在歌裡唱的

I don't wanna be black, I don’t wanna be white, I just wanna be a man today

今天就到這,Bye~

留言